Методична скарбничка













ПОЗАКЛАСНА РОБОТА
З МАТЕМАТИКИ
У 1-2 КЛАСАХ
ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ



МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК



        



                                                                                                                         
                                                                          Упорядник:

                                                                        Боденчук Галина Іванівна,
                                                                         вчитель початкових класів
                                                                          В’язовецької ЗОШ І-ІІІ    
                                                                          ступенів                               



                                                                                                                  



–2013 –


Упорядник: Галина Іванівна Боденчук, вчитель 
                       початкових класів  
                        В’язовецької  ЗОШ  І-ІІІ ступенів


 Рецензенти: Раїса Олексіївна Петраковська,
                       методист райметодкабінету,
                       Руслана Володимирівна Перепелиця,      
                       вчитель математики В’язовецької
                       ЗОШ  І-ІІІ ступенів


Схвалено радою Білогірського райметодкабінету
(протокол №3 від 13.03.2013р.)



    У методичному посібнику запропоновані види   позакласної роботи з математики у 1-2 класах початкової школи. Матеріали посібника вчителі зможуть використати на уроках математики та в позаурочний час.   






Зміст

Передмова __________________________________ 4
Значення позакласної роботи з математики_______ 5
Хвилинки цікавої математики__________________ 8
Математичні ранки___________________________ 14
Гурткова робота______________________________27 Математична газета___________________________49
Математичний куточок _______________________ 50
Додатки
           Віршовані задачі________________________51                              
              Загадки_______________________________ 59               
           Ребуси________________________________ 61
           Задачі з логічним навантаженням_________  62
Література __________________________________66
















ПЕРЕДМОВА

     Сьогодення вимагає від учня перш за все вміння добувати й опрацьовувати інформацію; бути завжди зрозумілим у викладенні власних думок; уміти аргументовано довести власну думку і переконати в її правильності або висловити своє ставлення до думки інших під час дискусії; знаходити найкоротші і правильні шляхи виправляння помилок. Такій особистості необхідно володіти надзвичайно важливим логічним арсеналом – методами аналізу і синтезу; абстрагування й узагальнення, уміти доводити і спростовувати, робити правильні висновки, ухвалювати рішення. Вихованню в учнів творчого наукового мислення значною мірою сприяє математика.
     Мета посібника – дати вчителям початкових класів відповідний додатковий  матеріал з математики для роботи на уроці та для занять математичного гуртка.
       Вміщені в посібнику завдання сприятимуть поглибленню й закріпленню найважливіших програмних питань, розвитку логічного мислення і просторових уявлень дітей.
      Посібник містить зразки проведення математичних хвилинок, математичного ранку, орієнтовне планування занять математичного гуртка, віршовані задачі, задачі-жарти, задачі з логічним навантаженням.
   




ЗНАЧЕННЯ ПОЗАКЛАСНОЇ
РОБОТИ З МАТЕМАТИКИ

     Зацікавити учнів математикою, показати її могутність і красу, викликати бажання полюбити її – завдання кожного вчителя початкових класів.
    Досвідчені вчителі створюють на кожному уроці настрій, потрібний для сприймання учнями матеріалу.  Важливий елемент навчання – позитивні емоції. Вони збагачують учня.
     Уміння бачити цікаве й дивуватися приносить учням радість, породжує творчі поривання, розвиває уяву, що особливо важливо на уроках математики. Таке вміння слід виховувати і розвивати в учнів систематично як на уроках, так і в позакласній роботі з математики.
   Позакласна робота з математики є складовою частиною всього навчального процесу, природним продовженням роботи на уроці.
  Основні завдання позакласної роботи такі:
-        поглиблювати і розширювати знання і практичні навички учнів;
-        розвивати логічне мислення, кмітливість, математичну зіркість;
-        виявляти найбільш обдарованих і здібних дітей, сприяти їхньому дальшому розвитку;
-        виховувати інтерес до математики;
-        залучати дітей до цікавих занять;
-        виховувати наполегливість, любов до праці, організованість, колективізм.


    Позакласну роботу будують за принципом добровільності. Тут учням не виставляють балів,але обґрунтованість суджень, кмітливість, швидкість обчислень, використання раціональних способів розв’язування треба заохочувати. Для позакласної роботи добирається доступний матеріал підвищеної трудності або такий, що доповнює вивчення основного курсу математики, але з урахуванням наступності з класною роботою. Позакласна робота має характер математичних розваг, ігор, змагань. Тут широко використовуються вправи і завдання в цікавій формі. Однак, використовуючи цікавість, треба пам’ятати, що вона цінна лише тоді, коли сприяє розумінню математичної суті питання, уточненню і поглибленню знань з математики.
  Учитель повинен детально продумувати організацію позакласної роботи з тим, щоб вона забезпечувала активність, ініціативу і самостійність учнів.
    Організація і проведення позакласної роботи з математики у 1-2 класах чотирирічної початкової школи мають свої особливості:

    - розпочинаємо позакласну роботу з шестилітками з хвилинок цікавої математики у ІІ півріччі;

    - основними методами роботи на позакласних заняттях з математики у 1-2 класах є ігрова та практична діяльність учнів – використання дидактичних ігор; створення проблемних ситуацій; розв’язування задач-віршів, задач-казок; відгадування загадок, ребусів тощо;

-        наочність на заняттях повинна бути яскравою, привабливою, цікавою для дітей.

    Щоб допомогти вчителям правильно врахувати ці особливості, розкрию методику проведення позакласних занять у 1 і 2 класах.     Методичні рекомендації містять також додатковий матеріал, який може бути використаний як у позакласній   роботі так і на уроках математики.





                                 






ХВИЛИНКИ  ЦІКАВОЇ  МАТЕМАТИКИ

        Хвилинки цікавої математики є найбільш дійовим і ефективним засобом масового охоплення учнів позакласною роботою та розвитку в них інтересу до предмета. Вони проводяться епізодично і є складовою частиною різних видів дозвілля – під час екскурсій, прогулянок. Їх тривалість 10-15 хвилин. Завдання, що пропонуються у «Хвилинках», повинні відрізнятись від тих, що роглядаються на уроках. В переважній більшості вони розв’язуються усно, цікаві за формою, доступні всім.
     Компонувати матеріал для хвилинок цікавої математики можна по різному. Один раз запропонувати ребуси, другий - головоломки, третій - задачі-жарти. Але, як показує практика, доцільно комбінувати різні види завдань. Ці завдання можуть бути присвячені певній темі. Наприклад, закріпленню геометричного матеріалу, таблиць множення, розв’язуванню задач на дві дії тощо.
 Наводжу приклади хвилинок цікавої математики для
1-го і 2-го класів.

  
1клас

1.      Чи знаєш ти геометричні фігури?

Які геометричні фігури ви бачите на малюнках



а) вовка,

б)  кораблика,


в) поросятка?


Назвіть кількість кожної з геометричних фігур.

   2. Цікаві задачі.
а) З розрізних цифр 6 і 1 учні склали приклади на додавання. Один учень склав приклад з відповіддю 7, а другий – з відповіддю 10. Як це могло статись?

б) Скільки одиниць треба додати до одиниці, щоб вийшло число, записане двома одиницями?

     3. Гра «Не помились».
 Гравці стають у коло, ведучий – в центрі з м’ячем. Під часгри виконується одне завдання: назване число зменшити на два  ( зменшити на один, збільшити на один тощо ).
   Ведучий називає число, наприклад 7, і кидає м’яч одному з гравців.  Гравець ловить м’яч, називає відповідь (5) і повертає м’яч ведучому. Хто допустив помилку або затримався з відповіддю, виходить з кола.

4.   Задача – жарт.
  Що буде з козою, якщо їй мине 7 років?     ( Піде 8-й )

5.   Логічна вправа
 Чим схожі наведені приклади?
         1+2+4=
         1+3+3=
( Обидва приклади на додавання, додаються три числа, однакові результати )

 

                              
2 клас

1.  Гра «Хто швидше?»
    Учні класу поділяються на 2-3 команди. Кожен член команди одержує картку, на якій написана одна з цифр від 0 до 9. Учитель голосно оголошує завдання, наприклад: «25 збільшити на 14».
  Гравці повинні: про себе знайти результат і   ті з них, у кого картки з цифрами  «3» і «9», забігають і стають перед своєю командою в потрібному порядку. Команда, яка правильно і швидко це зробила, одержує очко.
     Приклади треба підбирати так, щоб кожен учень брав участь у грі не менше одного разу:
                            « 28 зменшити на 16»,
                            « 34 збільшити на 41»,
                            « 98 зменшити на 52»,
                            « 56 збільшити на 24».

2.  Магічна таблиця.
   І
  ІІ
 ІІІ
 ІV
  1
  2
 4
  8 
  3
  3
  5
  9
  5
  6
  6
 10
  7
  7
  7
 11
  9
 10
 12
 12
 11
 11
 13
 13
 13
 14
 14
 14

                                            


                                          




      За її допомогою підготовлений учень або вчитель відгадають будь-яке задумане число від 1 до 15. Потрібно тільки назвати номери стовпців. В яких зустрічається задумане число.
        Наприклад, задумане число 13 зустрічається в І, ІІІ, ІV стовпцях. Пояснення. Щоб відгадати задумане число, потрібно додати числа першого ряду відповідних стовпців:
                                      1 +  4 + 8 = 13.

  
3.  Головоломки.
а)  З шести паличок скласти чотири однакових трикутники.
                                               

    б)  З десяти паличок скласти два квадрати.
 





  в) Записати число 23 чотирма двійками.
      (  22 + 2 · 2  )

4.   Задача – жарт.
  На груші росло 62 груші, а на сливі на 4 менше. Скільки груш росло на двох деревах разом?    (На сливі груші не ростуть)

5.  Загадка – жарт.
  Що знаходиться між берегом і річкою?        ( і )

6.  Ребуси.

Ко ‘ 3 то
    100 п

  Ко
  ‘ 2

  ( підкова )                (корито,стоп)
              



                                      








МАТЕМАТИЧНІ    РАНКИ

    Підготовка математичного ранку потребує багато часу, тому його , як правило, проводять два-три рази на рік і присвячують підсумкам вивчення певних розділів програмного матеріалу.
    В проведенні ранку можуть брати участь учні одного чи декількох паралельних класів.
     Найчастіше при проведенні математичних ранків організовують змагання кількох команд, ставлять інсценівки із залученням казкових героїв, розв’язують задачі казкового характеру, задачі-жарти і т. д.
   Математичний ранок – це свято для дітей, тому потрібно привабливо прикрасити місце його проведення. Бажано приготувати призи для переможців. До складу журі включають шефів-старшокласників, вчителів.
  
Зразки сценаріїв математичних ранків
  
   1 клас

      Тема:   Уявна подорож до країни «Циферія»
      Обладнання: Таблиця з зашифрованим словом, карта-схема країни «Циферія», таблиці для гри «Веселий рахунок», костюми для Буратіно і учасників інсценівки.
  
    Ведучий:  -  Діти! Сьогодні ми відправимося у мандрівку до незвичайної країни, яка називається «Циферія». Ця подорож вимагатиме від вас хоробрості, знань, умінь. Вірним другом і помічником в ній буде наш давній знайомий – Буратіно.
      Отже… заплющіть очі, тричі поплескайте в долоні. Раз-два-три… Ось перед вами відкрилась дорога. 
а дошці схема-карта країни «Циферія» ).

   Але до неї ми не можемо пройти. Перед нами перша перешкода. Як її нам подолати?  (Буратіно вручає ведучому конверт під № 1)
    Ведучий відкриває конверт і читає:  «Розгадайте загадки».
- Діти, коли ми знайдемо відповіді на них, тоді і зможемо вирушити далі.
                                        Загадки
1.  Чорний, а не крук, рогатий, та не віл, має шість ніг без копит.      ( Жук-рогач)

2.  Мій рогатий кінь триногий,
Добре знає всі дороги.
Як захочу, він стоїть,
А скажу – і побіжить.     ( Дитячий велосипед)

3.  Під одною шапкою чотири брати стоять.
                                               ( Стіл)
4.  Два кільця, два кінця,
 А посередині цвях.           (Ножиці)

Ведучий:   Розгадали? Молодці! Дорога вільна. Вирушаємо у путь. Долати шлях нам допомагає пісня.
( Діти виконують пісню «Разом весело іти».)

Ведучий:  Діти, перед нами друга перешкода. Буратіно пропонує нам свої послуги.  (Буратіно вручає конверт №2 ) Нам пропонують цікаві задачі, ребуси.

1.  Диня важить менше, ніж кавун, а кавун – менше ніж гарбуз. Що легше – диня чи гарбуз?

2.  Розстав літери за висотою і прочитай слово.
                   Ц   р   И   ф   а

3. Летіла зграя гусей: одна гуска попереду, дві – позаду, дві – попереду. Одна позаду, одна між двома і три в ряд. Скільки всього гусей?       ( 3 )

4.  Як записати число 8 за допомогою одних двійок?
                   ( 2 + 2 + 2 + 2 )

    Ведучий:  Справились із цим завданням. Шлях відкритий. Перед нами галявина задач-віршів, за якою височать будинки мешканців країни Циферія. Перш ніж ознайомитись із змістом задач, відпочинемо, наберемось сили. Проведемо гру «Веселий рахунок».
  Опис гри.  Клас ділиться на три команди. Для кожної даються однакові таблиці з числами від 1 до 20. Розмістити таблиці бажано на горизонтальній поверхні (столі), на невеликій відстані ( 30 - 40 см) одна від одної. Гра проводиться у вигляді змагання – естафети. Кожна команда одержує ручку з червоною пастою, яка передається як естафетна паличка. Перша команда викреслює підряд у своїй таблиці числа, наприклад, від 5 до 15, друга – від 10 до 20, третя – від 7 до 17. Кожен учень перекреслює лише одне число. Виділяються три контролери, які слідкують, щоб числа викреслювались в порядку зростання. Перемагає та команда, яка швидше виконає завдання.

 Ведучий:  Відпочили, тепер розв’яжемо віршовані задачі.
1.  На подвір’ї біля хати
Метушились цуценята.
Троє білих, наче сніг,
Двоє чорних. Скільки всіх?

2.  Йдуть корівки бережком –
Тут чотири, а там шість…
Скільки всіх корів разом,
Хто нам швидко відповість?

3.  Сім грибків зліпив Семенко,
А ще два – мала Оленка.
Друзі, ви б не полічили,
Скільки всіх грибів зліпили?
4.  – Подивись, - гука сестричка.-
Сіли ось на рукавичку
7 сніжинок і ще 5.
Можеш всі порахувать?

    Ведучий: Пішли далі. Ось нам на зустріч виходять мешканці країни «Циферія». Хто вони?

Одиниця:    Я один чи одиниця, -
                    Я тонка, пряма, як спиця.

Двійка:     Ну, а я цифра два.
                   В мене кругла голова,
                   Довгий хвіст, зігнута шийка,
                   Отака, як бачиш двійка.

Трійка:     Я, як бачиш, цифра три.
                   Трійку, третій із значків,
                   Можна скласти із значків.

Четвірка: Я, четвірка, жартівливо,
                   Випинаю лікоть вліво.

П’ятірка: Вийшла з нами погулять
                  На папері цифра п’ять.
                  Руку вправо простягнула.
                  Ніжку бубликом зігнула.

Шістка:  А я шість – немов замок:
                 Круг внизу, вгорі гачок.

Сімка:    А я сім – як кочерга,
                В мене лиш одна нога.

Вісімка: В мене, бачиш два кільця.
                Без початку, без кінця. 

Дев’ятка:  А я дев’ять чи дев’ятка,
                   І гнучка, як акробатка:
                   Сторчака перевернуся –
                   Зразу в шістку обернуся.

Нулик:  Я буква О і цифра нуль –
               Це ж рідні дві сестриці.
               Щоб позначати звук, число –
               Кожна знадобиться.

   Ведучий:  Дякуємо вам, милі цифри, за гостинність, але нам пора повертатись назад. Стрілка показує нам коротший шлях додому. Але знову перешкода! Буратіно підказує, що ми її здолаємо, якщо відповімо на всі питання мешканців « Циферії». Ось вони:
-        Скільки сонечок на небі?
-        Скільки коліс у машини?
-        Скільки днів має тиждень?
-        Скільки очей у сови?
-        Скільки тобі виповнилось років?
-        Скільки вогників у світлофора?
-        Якого числа святкуємо День Перемоги? Якого числа навесні мамине свято?
-        Скільки пальців на руці?
-        Скільки у курки зубів?

Ведучий:  Заплющіть очі. Раз – два – три…Ось ми вже вдома. Ми дякуємо нашому помічникові Буратіно і говоримо країні «Циферіїї»не прощай, а до побачення.

                *                              *                             *

2 клас

    Тема:  Подорож у країну «Математика»
   Обладнання: таблиці із завданням для команд, костюми для інсценівки ( костюми Трикутника, Чотирикутника, Восьмикутника)

    Ведучий:  Добрий день, друзі! Ми раді бачити вас на нашому святі. Це свято незвичайне. Сьогодні дві команди відправляються у нелегку, але захоплюючу подорож до країни «Математика». Ця країна любить сміливих, кмітливих дітей, і тому нашим командам доведеться долати різні перешкоди. Боротьбу двох команд буде судити журі у складі …. Запрошуємо команди «Кмітливих» і « Винахідливих». Команди готові і ми можемо вирушити у мандрівку. Але спочатку ми повинні перевірити надійність наших капітанів.
 
Конкурс капітанів.

1.  Розв’язати задачі у віршах.

Капітану «Кмітливих» 
 Було 12 мандаринів,                                        
Два мандарини діти зїли.
На дві тарілки порівну
Ми решту поділили.
На кожній скільки штук лежить?
Ти, капітане, нам скажи.


Капітану «Винахідливих»:

   Купила Софійка дві пляшки чорнила.
   17 та ще 3 гривні за них заплатила.
   Так скільки коштує пляшка одна?
       Скажи, капітане, не знає вона.

   Друге завдання однакове для обох капітанів. Їм даються картки, на яких написано число 86. Треба:
   Не виконуючи ніяких записів, збільшити дане
число на 12 і, не кажучи ні слова, дати відповідь. Хто швидше?  (Досить повернути картку, щоб одержати число 98 )
               Журі підводить підсумки.

       Ведучий: Ну що ж, капітани надійні, і нам залишається побажати вам щасливої дороги.
     Попереду міст, який з’єднує два береги річки «Сума». Попасти на другий берег річки зможе лише та команда, яка правильно розв’яже приклади і прочитає слово, букви якого зашифровані у відповідях. Відповіді ( разом з буквами) слід розташовувати в порядку спадання.

Команда «Кмітливих»              Команда «Винахідливих»
      26 + 8  =  - С                           35 + 7 =    - А
      52 + 45 = - П                           42 + 50 =  - С
      41 + 23 = - Ю                          15 + 32 =  - М
      74 + 21 = - Л                            61 + 17 =  - У
     Ведучий: Просимо наше шановне журі підвести підсумки. Команди тим часом мандрують далі. Ось на шляху місто «Різниця». Щоб пройти до міста, потрібно правильно знайти різницю чисел і записати її разом з зашифрованими буквами в порядку зростання. Одержане слово буде паролем, який допоможе попасти до міста.

 Команда «Кмітливих»             Команда «Винахідливих»
       82 – 40 =    - Л                             64 – 54 =   - Ц
       50 – 21 =    - К                             52 – 40 =   - С
       44 – 24 =    - Ш                            96 – 50 =   - Е
       43 – 7 =      - О                             34 – 15 =   - О
       97 – 60 =    - А                             60 – 38 =   - Н
Журі підводить підсумки.

   Ведучий: друзі! Під час подорожі мандрівники роблять привал. Зробимо його і ми. На відпочинок нас запрошують мешканці міста «Многокутник». Щоб ми не нудьгували, вони пропонують нам маленьку інсценівку. Допомагатиму їм я. Починаємо.

   Ведучий:          Жили – були два брати:
                       Трикутник з Квадратом.
                       Старший – квадратний
                       До всього придатний,
                       Менший – трикутний
                       Завжди надутий.
    (По сцені проходять двоє учнів із зображенням відповідно розмальованих квадрата і трикутника ).
Ведучий:   -Став питать його квадрат:
Квадрат:    - Ти чому сердитий, брат?
Ведучий:    - Той сказав йому…
Трикутник:   - Бо ти ширший за мене, як не міряй,
                  У мене три всього кути, а в тебе їх чотири!
Ведучий:    -А квадрат промовив:
Квадрат:     - Брат,
                      Я ж бо старший, я – Квадрат.
Ведучий:    - І додав зовсім спокійний:
Квадрат:     - Може з нас ти більш потрібний!
     ( Квадрат сідає в кутку на стілець, ніби спить)
Ведучий:     - Та настала ніч, й до брата
                       Менший лізе в темноті
                       Навшпиньки, злодійкувато
                       Зрізать меншому кути…
   (По сцені іде, скрадаючись. З великими ножицями Трикутник. Підходить до сплячого Квадрата, зрізає йому по помічаних лініях кути і задоволений повертається по сцені назад).
 Трикутник:  - Приємних снів!
                         Спать лягав чотирикутним,
                          А проснувся – без кутів!
Ведучий:   - Та на ранок менший брат
                     Страшній помсті був не рад.
                     Глянув він: нема Квадрата
                     Занімів, стояв без слів…
Трикутник:   - Ну й помстивсь! Тепер у брата
                         Стало вісім аж кутів!
      (Повільно проходить по сцені колишній Квадрат – тепер Восьмикутник)

    Ведучий: Команди продовжують відпочивати, а болільники нехай подумають і скажуть:
-        Де в житті ви зустрічали фігуру «трикутник», «квадрат»?
Ведучий: У змаганні веде команда … з рахунком ….
    Друзі, ви наближаєтесь до міста «Головоломка», де нас чекають цікаві завдання.
1.   Закінчити заповнення цікавого квадрата ( сума в усіх напрямках повинна бути однакова)
  Команда «Кмітливих»         Команда «Винахідливих»


2
                
5
9
8


3
8


4



5
                     




2.   Порахуйте предмети.

Команда « Кмітливих»
 




     


    
 








Команда «Винахідливих»

 







3. Головоломки для команд.
     Команда «Кмітливих»: Чи можна поділити три апельсини між двома    батьками і двома синами так, щоб кожному дісталось по апельсину? ( Так, коли це будуть батько, син, онук)

Команда «Винахідливих»: У батька три сина. Кожен син має сестру. Скільки всього дітей у батька?
 ( Четверо).

      Ведучий: Журі підводить підсумки. Для болільників двох команд пропонуються ще кілька завдань.

   1. Світланка закінчила читати книгу на 53-й сторінці і звернула увагу на те, що перша сторінка, з якої вона почала читати має номер, який відрізняється від 53, але записаний такими ж цифрами. Скільки сторінок вона сьогодні прочитала?   ( Перша сторінка, яку сьогодні прочитала Світланка має номер 35. Тож , сьогодні вона прочитала 53 – 35 = 19 сторінок)

2.   Назвіть число, у якому кількість цифр дорівнює кількості букв у назві цього числа. ( Сто – 100 ).

3.  Задача-жарт.
   Перевіримо, чи вмієте ви вірно вживати слова «буде» і «дорівнює». Як буде правильно:
-        2 помножити на 2 буде 5  чи
-        2 помножити на 2 дорівнює 5?
          ( 2  * 2 = 4)

   Ведучий: Слово для підведення підсумків надається журі. Першими в країну «Математика»прийшла команда…. Вітаємо переможців. До нової зустрічі, юні любителі математики.







                                                                     





ГУРТКОВА РОБОТА З                       МАТЕМАТИКИ

       Математичний гурток у початкових класах допомагає розширенню кругозору учнів у різних областях елементарної математики. Гурткова робота сприяє розвитку у дітей математичного мислення: лаконічності мови, вмілому використанню символіки, правильному застосуванню математичної термінології, умінню робити доступні висновки і узагальнення, обгрунтовувати свої думки та ін.. Робота гуртка впливає на підвищення інтересу до математики.
      Гурток створюється за принципом добровільності. При наборі дітей до гуртка треба враховувати їх нахили, можливості та інтереси. Не обов’язково, щоб членами гуртка були лише здібні і підготовлені учні. Треба прагнути викликати зацікавленість до гурткової роботи і з боку інших учнів. Стимулом до організації математичного гуртка може стати спеціально проведена коротка бесіда вчителя про те, чим діти будуть займатись в цьому гуртку.
     В залежності від умов гурток можна створити або загальношкільний для учнів паралельних класів, або окремий для учнів одного класу.
      Заняття математичного гуртка можна проводити 1 – 2 рази у місяць. Члени гуртка можуть випускати свою математичну газету.
       Методи проведення занять гуртка різноманітні:
-        короткі повідомлення членів гуртка чи вчителя з історії розвитку математики;
-        вправи на розв’язування цікавих задач, ребусів, загадок, задач підвищеної трудності;
-        розв’язування логічних вправ;
-        виготовлення наочних посібників;
-        випуск газет;
-        дидактичні ігри і ін..
       Всі матеріали – результати роботи гуртка – повинні зберігатися в класі. Члени гуртка періодично влаштовують виставки, на яких демонструють наочні посібники, математичні газети, збірники задач, які складені членами гуртка, матеріали цікавих повідомлень, екскурсій і т. д..
       Наведу зразок роботи математичного гуртка у 2 класі.

                 Заняття 1.

1.  Обговорення плану гурткових занять.
2.  Розв’язування цікавих задач на додавання.
3.  Вправи на перевірку знань нумерації.
4.  Загадки.
5.  Дидактична гра «Веселий рахунок».

              Заняття 2.

1.  Розв’язування вправ на вимірювання на око.
2.  Задачі у віршах.
3.   Задача на кмітливість.
4.   Задача – жарт.
5.  Загадки.
6.  Старовинна задача.
              Заняття 3.

1.Вправи на порівняння фігур.
2. Відгадування ребусів.
3.  Задача у віршах.
4.Задача на кмітливість.
5.Загадки.
6.Гра «На 6 більше і на 6 менше».

          Заняття 4
 1. Гра «Задумай число».
2 .Задача у віршах.
3. Чарівні квадрати.
 4. Задачі на кмітливість.
 5. Загадки, ребуси.
 6.Гра «Взнай, на якій парті лежить прапорець».

          Заняття 5.
1. Колективна робота членів гуртка по випуску математичної газети.
2. Проведення раніше вивчених ігор.

         Заняття 6.
1.  Підведення підсумків розв’язування задач, ребусів, загадок.
2.  Відгадування ребусів.
3.  Цікаві задачі на додавання і віднімання.
4.  Задачі з логічним навантаженням.
5.  Гра «Задумай число».

      
      Заняття 7.
1.  Логічні вправи на порівняння фігур.
2.  Задачі у віршах.
3.  Відгадування ребусів і загадок.
4.  Задачі – жарти.
5.  Гра «Доповни до…»

             Заняття   8
1.  Бесіда про інформатику, комп’ютер.
2.  Розв’язування вправ на комп’ютері.
3.  Гра «Стрільці по яблуках»
4.  Гра «На галявині»
5.  Задачі-жарти.

              Заняття 9
1. Робота за комп’ю тером.
2. Логічні задачі.
3. Математичні «Дотепинки»

               Заняття 10
1.  Випуск математичної газети.
2. Робота з геометричним матеріалом.

                Заняття 11.
1.       Підведення підсумків розв’язування задач, загадок, ребусів з математичної газети.
2.       Гра «Лабіринт»
3.       Задачі на кмітливість.
4.       Задачі-жарти.
5.       Задачі у віршах.
6.       Загадки, ребуси.

                  Заняття  12.
1.  Підведення підсумків роботи гуртка.
2.  Колективна робота по організації класної виставки учнівських робіт: наочних посібників, математичних газет, кращих зошитів, математичних екскурсій.
3.  Задачі-жарти, ігри, загадки, ребуси.

        Зміст занять математичного гуртка і його план повинні відображати матеріал, який вивчається за програмою, поглиблювати і розширювати його.
         Після складання плану роботи необхідно підібрати конкретний матеріал до занять гуртка. Цікаві завдання математичного змісту беремо з дитячих книг, журналів, газет, посібників з математики та інших джерел. Пропоную короткий виклад змісту кожного заняття гуртка.
         
           Заняття  1
1.  Обговорення плану роботи гуртка.
       Вчитель ознайомлює учнів з планом роботи гуртка, домовляються про день і час, обирають старосту і актив.

2.  Розв’язування цікавих задач.

а) Чималенька ми сім’я,
    Наймолодший в ній це – я!
    Таня, Маня, Оля, Костя,
    Олексій, Дмитро, Наташа
    І Оксана старша наша.
    Як ідемо десь юрбою
    Часто чуєм за собою:
     Зачекайте за хвилинку,
     Ви, бува, не з дитбудинку?
     Діти, хто нам допоможе?
     Скільки нас, сказати зможе?
б) Курчата дзьобали: тук-тук.
    Є білі, жовті – 20 штук.
    Біленьких шестеро з них тільки,
    А решта жовті. Жовтих скільки?

3.  Вправи на перевірку знань нумерації. Задачі на кмітливість.

а)  Яке число треба записати замість зірочки ?
      1,  3,  2,  *  , 3,  5.
( Сума чисел, однаково віддалена від початку та кінця, стала і дорівнює 6:
          1 + 5 = 6;  3 + 3 = 6;  тому замість зірочки треба записати 4
 ( 2+4=6).
       б) Скільки одержимо, якщо від найменшого двоцифрового числа відняти найбільше одноцифрове?   ( Відповідь:  10 – 9 = 1 ) .

 4. Загадки.
а)  Два скельця, три дужки –
      На ніс і на вушка.           ( Окуляри)
б)  Сидять два коти,
      У них чотири хвости.    (  Черевики)
5. Гра «Веселий рахунок»

      Зараз проведемо гру-змагання. Цю гру нам запропонував Невмійко. Сам він у рахунку не сильний і хоче подивитися, як ви рахуєте. Перед вами дві однакові таблиці з числами від 1 до 20. Числа записані не по порядку. Буде змагатися дві команди. Від кожної з них вийде по одному учню. Одночасно діти починають рахувати, показуючи указкою числа. Виграє та команда, учень якої швидше і правильно рахує.

      Заняття 2

1.  Розв’язування вправ на вимірювання на око.

Члени гуртка діляться на дві команди. У кожного учасника в руках лінійка з поділками на сантиметри і паперова стрічка довжиною 1 дм. Вимірювання предметів проводиться у дециметрах. Учитель показує. Які предмети треба спочатку виміряти на око, а потім перевірити результат вимірювання лінійкою. Робота проводиться у вигляді змагання між командами. Та команда виграє, у якої кожен раз помилки окомірного вимірювання менші.

2.  Задачі у віршах.

а)    Коло школи ми саджаємо садок.
       Ось 6 яблунь молоденьких, 7 грушок.
       До вподоби нам робота гарна ця.
       Полічимо швидше деревця.

   б)   9 школярів хлоп’ят
         вийшли прибирати сад.
         Ще 6 хлопчиків біжать
         Скільки хлопців всіх? Лічіть!

3.  Задача на кмітливість.

   Спускаючись сходами, хлопчик ступив на десяту
знизу сходинку, а далі став крокувати через одну. Які сходинки він пропустив? Скільки таких сходинок?       
               ( Відповідь: 9, 7, 5, 3, 1, усього 5 сходинок).

4.  Задача – жарт.

    У хлопчика, який ловив рибу, було у коробці 5 мух. На 3 мухи він зловив 3 рибки. Скільки рибок він зловить на 2 мухи, що залишилось?

5.  Загадки.

а)  Один з трубою тягне всіх за собою. (Паровоз і вагони)

б)  Всім прохожим я моргаю,
      Щоб пильно  глянули на мене.
      Очей  же я аж троє маю :
      Червоне, жовте і зелене.       ( Світлофор)

6.  Старовинна задача.

     Летіли гуси, а назустріч
їм гусак. « Добрий день, десять
 гусей!» - мовив він.
 « Ні, нас не десять.
Якби ти був з нами та ще
двоє гусей та ще двоє гусей,
 тоді було б десять», - відповіли
 гуси. Скільки летіло гусей?


     Заняття 3.

1.  Порівняння фігур.
а)  З яких геометричних фігур складено цих «чоловічків»?
б)  Чим вони відрізняються один від одного?

           

2.  Ребуси. Прочитайте слова, що записані.

             Пі 2 л
              7’ я
           3 буна

3.  Задача у віршах.

Бачить Гриць – гриби ростуть,
9 ось! Ще 10 тут!
Допоміг рости нам дощик,
Полізайте швидше в кошик.
Три червивих з них, гнилих,
Треба викинути їх.
Полічити ти б зумів?
Скільки Гриць приніс грибів?

 4.  Задача на кмітливість.

У сім’ї 7 братів і у кожного брата по одній сестрі. Скільки всього дітей у сім’ї?      ( Відповідь: 8 )

5.Загадка.

    Кожушок п’ять ріжків має,
    П’ять братів туди ховає.
    У деньок морозний там
    Тепло й хороше братам.      ( Рукавичка)

6.Гра «На 6 більше і на 6 менше»

    Присутні діляться на 2 команди і стають у два ряди один напроти другого. Кожен учень прикріплює до грудей свій порядковий номер. Вчитель називає яке-небудь число, наприклад 7. Діти додають до нього 6 і віднімають 6, одержуємо: 13 і 1. Учні, які мають ці номери, вибігають з цього ряду і підбігають до протилежного, а потім повертаються на своє місце. Та команда програє, в якої хоча б один з учнів, що вибігали повернеться на своє місце останнім. Гра закінчується після того, як вчитель назве 4-6 чисел.

                   
Заняття 4.

1.Гра «Задумай число».

        Спочатку кілька разів проводить гру вчитель. Він говорить:
-        Задумайте число. додайте до нього 9, а від одержаної суми відніміть задумане число. Ви всі одержали число 9.
-        Хто зрозумів, як ми взнали, яке число ви одержали?
    Далі учні, що зрозуміли, проводять гру самостійно.
      (Пояснення. Відгадування одержаного результату ґрунтується на знанні властивості віднімання числа від суми виду: (х + а ) – х = а, де а – число, яке пропонує вчитель чи учень, що проводить гру.)

2.   Задача у віршах

16 марок Льоня має,
З них 7 товаришам роздав.
А скільки залишив собі?
Узнати треба це тобі.

3.  Чарівні квадрати.

   У чарівних квадратах однакова сума чисел і в стовпчиках, і в рядках, і по   діагоналях. Перевірте, чи є перший квадрат чарівним? Які числа треба записати в порожніх клітинках другого квадрата, щоб він був чарівним?
                                                                                                                                        
5

 3

 6

9
 2

4
3
8
9
5
1
2
7
6
                                                        



4.  Задача на кмітливість.

   Двоє батьків та двоє синів купили три апельсини, кожному по одному. Як це можна зробити?

5.  Загадки, ребуси.

а)    Біжать два пси –
       позадирали носи.      ( Лижі )

б)            2                        100 рона                5’ ниця
            цять

6 . Гра « Взнай, на якій парті лежить прапорець»

    Учасники гри діляться на дві команди і сідають на два ряди парт. Учень першої команди виходить за двері. Учні другої команди кладуть прапорець на одну із своїх парт і закривають його зошитом. Учитель рахує, на якій парті лежить прапорець. Усі присутні бачать, наприклад, що прапорець лежить на шостій парті. Запрошують учня до класу. Вчитель йому говорить: « Якщо від номера парти, на якій лежить прапорець, відняти 2, то одержимо 4. На якій парті лежить прапорець?» Учень розв’язує задачу. Одержує число 6. підходить до цієї парти і переконується, що він взнав номер правильно. За двері виходять по черзі від кожної команди. Виграє та команда, яка дасть більше правильних відповідей.

           Заняття 5

1.  Колективна робота членів гуртка по випуску математичної газети.
2.  Проведення раніше вивчених ігор.

            Заняття 6

1.  Підведення підсумків розв’язування задач,загадок, ребусів з математичної газети.

2.   Ребуси.
                  7                      мі 100               100 вп
               цять

3.  Цікава  задача.

Біля двору – дві Федори,
Біля ганку – дві Тетянки,
Біля річки – дві Марічки,
А на лузі – дві Ганнусі.
Тих дівчаток ой багато!
Порахуйте їх, малята.

4.         Задача з логічним навантаженням.

         Розставте в кімнаті 5 стільців так, щоб вздовж кожної з чотирьох стін стояло по 2 стільці.

(Розв’язання:                

 

5.  Гра «Задумай число».

   Присутні діляться на дві команди. Спочатку гру проводить учитель.     Він говорить:
-        Задумайте яке – небудь число, менше 10. Відніміть задумане число від 15. Скільки в тебе вийшло, Сашко?
-  6.
-        Ти  задумала число 9.
Так учитель запитує у кількох учнів з однієї і другої команди. Потім учитель виявляє тих учнів, які зрозуміли»секрет» відгадування, і пропонує їм провести гру, але з учнями з протилежної команди.
       Виграє та команда, в якій більше учнів не допустили жодної помилки при відгадуванні задуманих чисел.
( Пояснення: Гра ґрунтується на розв’язуванні задач на знаходження невідомого від’ємника). У цьому випадку учитель розв’язав задачу за рівнянням: 15 – х = 6.)


Заняття 7.

1.  Логічні вправи на порівняння фігур.


                                                           
а) З яких геометричних фігур складено малюнки?
б) Чим вони відрізняються?

2.  Задача у віршах.
На лужку, де річка в’ється,
Двадцять гусочок пасеться.
Дві із них ідуть до річки,
Захотілось їм водички.
Он відпочивають дві,
Решта ходить по траві.
Полічіть їх, дітки всіх!

3.  Відгадування ребусів і загадок.
а) П’ять братів, п’ять силачів
   Хоч і здаються малими
   Можеш все робити ними.
   І писати, й майструвати.
   Хто це? Зумій відгадати!       
                            
б)
      100 лиця

    Ли 100 к

       Мі 100

4.  Задача – жарт.

   Коли півень стоїть на одній нозі, то важить 2 кг. Скільки буде важити півень, якщо стане на дві ноги?

5.  Гра «Доповни до …»

  Учасники гри діляться на дві команди. Учні стають у дві шеренги, одна проти другої на відстані 5 – 7 м. Діти приколюють собі номери. Вчитель пропонує яке-небудь число у межах 20, доповнення до якого будуть знаходити гравці після того, як почують від учителя певне число. Наприклад, учитель запропонував доповнити до 18. Як тільки діти це зрозуміли, він називає число, наприклад, 15. Гравці знаходять число, яке доповнює 15 до 18, тобто число 3. 3 кожної команди вибігає учень з номером 3, добігає до протилежної шеренги і повертається на своє місце. Той, хто пізніше став на своє місце, вибуває з гри і покидає шеренгу. Виграє та команда, у якій через деякий час залишиться більше гравців.
Заняття 8.

1.  Бесіда про інформатику, комп’ютер.  

2.  Правила безпечної роботи та поведінки в комп’ютерному класі.
  а) Не розпочинай роботу за комп’ютером без дозволу вчителя.
  б) Сядь правильно: спина рівна, лікті – на столі, ноги – на підлозі.
  в) Відстань від очей до екрана монітора повинна бути не менше 50 см.
  г) При роботі за комп’ютером руки мають бути чистими і сухими.
  д) Не торкайся шнурів, тумблерів, розеток, роз’ємів, а також кнопок і клавіш.

 3. Розв’язування вправ за комп’ютером.
     « Стрільці по яблуках»,
     « На галявині».

3.  Задача – жарт.

Що легше – 2 кг заліза чи дві пухові подушки по кілограму кожна?

     
          Заняття 9
1. Робота за комп’ютером.          

2.Логічні задачі.
  а) Ти та я, і ми з тобою. Скільки нас усього?  ( Двоє )
  б) На столі стояло три кухлі з молоком. Кіт випив з одного кухля все молоко. Скільки кухлів залишилося? 
( Три кухлі )
  в) Марійка має 2 ляльки, 3 яблуці, 1 шоколадку, 2 апельсини, 5 персиків і 1 велосипед. Скільки всього фруктів має Марійка?  ( 10 )

3.  Математичні «Дотепинки»
а) Скільки картоплин влізе у дволітрову каструлю?
( Картопля не лазить )
б) Як 8 поділити надвоє, щоб нічого не залишилось?
 ( Поперек – буде два нулі )
в) Як 8 поділити на двоє, щоб утворилася цифра 3 ? 
( Поздовж )

      Заняття 10

 1.Колективна робота членів гуртка по випуску математичної газети.

2.  Робота з геометричним матеріалом.

      Не відриваючи олівця від паперу, поділіть фігуру на 6 рівних трикутників.
      
 





1.    Підведення підсумків розв’язування задач, загадок з математичної газети.

2.    Гра « Лабіринт»

Сума  100                                           Добуток   12

 









3.     Задача на кмітливість.

Знайди в кожному ряду «зайве» число:
                
23     41     7     15    70
60     30    19    80    90
18     20    22    10    26
11     22    44    15    66
  5      6      9       4    25
  3      5      7       9      4

4.    Задача – жарт.

На груші росло 67 груш, а на вербі – на 20 менше. Скільки груш росло на вербі?

5.    Задачі у віршах.

Білка моркву посадила,
Штук 16 там вродило.
П’ять зайців по 2 зірвали.
Скільки білочці зосталось?       ( 16 – 2* 5 = 6 )

19 учениць налічив
У класі Гриць.
20 учнів ще прийшло.
Скільки в класі всіх було?      (  19 + 20 = 39 )

В’яже бабуся-лисиця
Трьом онукам рукавиці:
«Подарую вам, онуки,
Рукавичок по дві штуки.
Бережіть, не загубіть!»
Скільки всіх? Перелічіть.   ( 2 * 3 = 6 )

6.    Загадки, ребуси.

а) Два братики - вусатики,
    В обох жовтенькі сорочки.
    Стоять в кутку два братики,
    Повисували язички.      ( Черевики )

б) Сам чорний, та не ворон,        
    Є роги, та не бик,
    Шість ніг без копит.     ( Жук-рогач )

в)
      Ме  3 ‘

     3  буна

    100 рона



   Заняття 12.

1.  Підведення підсумків роботи гуртка.

2.  Організація класної виставки.

3.  Задачі – жарти, ігри, загадки, ребуси.

            Загадки.

а ) Де йшла сотня косарів –
      Вийшло п’ять богатирів:
      Косять, в’яжуть заодно
      І молотять на зерно.    ( Комбайн )

б) Повзун повзе – сімсот голок везе.
                                                   (Їжак)
в) Кільця в ножицях стулились,
    Якась цифра утворилась.
    А вам, діти, треба знати,
    Як ту цифру називати.     ( 8 )


Задача з логічним навантаженням.

    Три подруги – Наталка, Лариса, Оля – мають сукні різного кольору: червону, білу і синю. У Наталки сукня не червона і не біла, а у Олі – не біла. Яку сукню має кожна дівчинка?
 ( Наталка – синю, Оля – червону, Лариса – білу )

  г) Гра «Заселяємо будинок»
 


10


35
28


                                        



     На кожному поверсі будинку 60 квартир. У вільні клітинки впишіть числа, що позначають кількість ще незаселених квартир.
     Аналогічними завданнями і вправами можна доповнити будь-яке заняття.    






















МАТЕМАТИЧНА ГАЗЕТА

    Математичні газети корисно випускати в усіх класах початкової школи.
  В 1 класі газету доцільно випускати у ІІ семестрі, коли діти вже освоїлись в школі, вміють читати. На перших порах газету випускає сам учитель або шефи-старшокласники під його керівництвом. В 2 класі до цієї роботи слід поступово залучати учнів.
    Математична газета може оформлятись двічі-тричі на семестр.
    Математична газета в 1-2 класах повинна стати дійовим помічником учителя в прищепленні дітям інтересу і любові до математики. У вихованні кмітливості, логічного мислення. Вона повинна бути агітатором математичного гуртка, висвітлювати матеріали і результати математичних конкурсів, вікторин. В ній варто поміщати цікаві задачі-головоломки, задачі-жарти, логічні вправи в формі запитань, загадок, задач у віршах.
   Оформлення математичної газети відіграє важливу роль. Яскраво ілюстрована, гарно написана газета притягує увагу дітей. Неабияке значення має назва газети. У її виборі діти повинні взяти активну участь. Це може бути «Чомучка» (Додаток 2), «Плюсик», «Математична веселка», «Юний математик» та ін..
  



МАТЕМАТИЧНИЙ КУТОЧОК


 
  Математичний куточок можна створити у кожному класі. Він повинен відображати діяльність учнів в процесі класної і позакласної роботи з математики.
   Математичний куточок може містити такі рубрики: «Кращі зошити», «Склади задачу», «Що ми вивчаємо», «Математична газета», «Чи знаєте ви?».
   Матеріали куточка необхідно час від часу поновлювати: змінювати зразки кращих зошитів, матеріали з тем, що вивчаються, зміст рубрики «Чи знаєте ви?», поповнювати комплекти задач, складених силами учнів.
    Рубрика «Склади задачу» містить в окремих зошитах або папках цифрові дані з різних галузей, з навколишнього життя. Найбільш вдало складені задачі заносяться в спеціальний зошит або альбом.
    До рубрики «Що ми вивчаємо» включаються зразки виконання прикладів, розв’язання задач, які розглядаються на даному проміжку часу. Наприклад.
       43 + 24 = 40 + 3 + 20 + 4 = 60 + 7 = 67.
    Рубрика «Чи знаєте ви?» може містити такі відомості:
1.  …Найбільшими гризунами, які живуть в нашій країні, є бобри. Довжина їх тіла досягає 1 м, а маса – 30 кг.
2.  … Висота жирафа досягає 5 – 6м.
3.  …Тривалість життя вовка – 15 років. Кролика – 12, зайця – 7 років.

ДОДАТОК 1

ВІРШОВАНІ ЗАДАЧІ
  Три веселі киці грались на травиці.
 Враз одна сховалась,
 Скільки киць зосталось?


  Три овечки – коло гречки,
  На лужку – ще три овечки.
  Скільки всього є овець?
  Хто полічить – молодець.

                                         Шість маленьких дошкільнят
                                     Стали струнко в один ряд.
                                     Підійшов до них Панас.
                                     Скільки діток стало враз?

   На лужку пасуться гуси,
Їх пасе мала Маруся.
П’ять гусей ще біля броду,
Двоє вже ввійшли у воду.
Ми й спитаємо дітей,
Скільки разом є гусей?
                                        -  Подивись, - гука сестричка. –
                                         Сіли ось на рукавичку
                                         7 сніжинок і ще 5.
                                             Можеш всі порахувать?


                                                 В клас зайшла Іринка,
                                                 За нею – Христинка.
                                                 А  за нею – Гнат.
                                               Скільки всіх дівчат?

 На подвір’ї біля хати
 Метушились цуценята.
 Троє білих, наче сніг,
 Двоє чорних. Скільки всіх?
 Зловив Василько наш сім риб.
     Одна із них у воду – плиг!   
   Відповідайте, рибок скільки
     Тепер лишилось у Василька?

   П’ять берізок і три клена
     Змалювала вмить Олена.
     І спитала: - Скільки в мене
     Тут усіх дерев зелених?
     Та сказать ніяк не може.
     Хто Оленці допоможе?
                                                  Три веселі киці
                                                    Грались на травиці.                  
                                                    Мурчик теж до них підбіг.
                                                    Скільки кошенят усіх?


 На великому дивані
 В ряд сиділи ляльки Тані:
 Дві Марійки, Буратіно
І веселий Цибуліно.
Допоможе хто, малята,
Ляльки всі порахувати?
  Кролик вуха насторожив –
В нього дуже добрий слух.
Хто з дітей полічить точно:
Три  кролі – це скільки вух?




                                          Цей чудовий восьминіг
                                            Має стільки довгих ніг,
                                          Що коли іде гуляти,
                                          Починає він взувати
                                          Черевиків пар чотири.
                                          Отже. Скільки має ніг
                                          Цей веселий восьминіг?

 П’ять берізок, три смерічки
Зеленіють над потічком.
Біля них – одна ожина.
Скільки всіх дерев. Скажи-но?
                                                Ішов їжак, знайшов буряк,
                                                    Знайшов ще шість –
                                                    З сім’єю з’їсть.
                                                    Ну, то скільки буряків
                                                    Усього у їжаків?
Мчаться на санчатах
Четверо малят.
Троє з них – дівчатка,
Скільки ж тут хлоп’ят?
   Гляньте, білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
А за нею ще три білки.
Просимо вас. Діти милі,
Щоб ви білок полічили.

Заграв пастушок на чарівній сопілці –
Й чотири синички з’явилось на гілці.
Защебетали всі весело хором,
Пісня злетіла – й полинула вгору.
І прилетіло п’ять горобців,
Щоб приєднатись до хору співців.
Де не взялася горласта ворона.
Каркнула раз – захиталася крона
І повтікали у напрямку річки
Спершу горобчики, потім синички.
Стихла сопілка, пішов пастушок…
Скільки на гілці лишилось пташок?

40 спілих зерен сої
Хом’ячок у нірку з поля
За щоками наносив.
20 вже за зиму з’їв
Кількість зерняток яка
Залишилась в хом’яка?
Шість грушечок є у Марусі
і 9 – у сестри Катрусі.
4 груші ще дав тато.
  Скільки всіх груш у дівчат?

                                                Привезли з городу дині.
                                                Їх 16 у корзині.
                                                9 жовтих диньок тато
                                               Вже несе до нас у хату.
                                               Скільки соковитих динь
                                               Залишив в корзині він?

На лужку, де річка в’ється,
20 гусочок пасеться.
6 із них ідуть до річки.
Захотілось їм водички.
Он відпочивають дві.
Решта ходить по траві.
Полічіте, діти, всі.
В однієї жабки
Є чотири лапки.
Скільки мають лапок
П’ять зелених жабок?
                                             
П’ять санчат униз летять.
В них по четверо малят.
Вася із санчат звалився,
У наметі опинився.
Скільки мчать малят вперед,
Проминули цей намет?
Зробив товариш мій Микола
12 із кори човнів.
І поділив човнами в школі
Порівну чотирьох товаришів.
Човнів по скільки він давав?
Хто з вас, діти, відгадав?

                                             Встала вранці мишка – мати
                                             Дітям зерна роздавати.
                                             6 дітей, і всім вона
                                             Роздала потри зерна.
                                             І собі взяла одно.
                                             Скільки, вас питаю я,
                                             Зернят з’їла вся сім’я?

 Працьовиті діти поливають квіти.
     Принесла вже дітвора
     Три рази по два відра.
   Скільки вже води ці діти
   Встигли вилити на квіти?


                                               В чепурненькій годівниці
                                                Горобці сидять, синиці.
                                               6 горобчиків завзято
                                               Узялись зерно клювати.
                                                На мотузці куснем сала
                                            7 синичок ласували.
                                            Полічи-но разом з Грицем,
                                           Скільки пташок в годівниці.

Бананів 3 десятки
 Для мавп ми принесли.
29 вони з’їли
Скільки не взяли?




                                   Зернят пава не доїла,
                                   А було їх 45.
                                  14 вона з’їла.
                                  Скільки треба ще склювать?





Для свого кота Маркіза
Фрикадельки варить Ліза.
8 з’їсть одразу кіт,
9 буде на обід.
Скільки для кота Маркіза
Фрикадельок варить Ліза?







                                                 Мурашки-трудівнички
                                                 Живуть біля ялички.
                                                 7 з них носять голочки,
                                                 А ще 5 – билинки.
                                                 Носять в дім травичку
                                                 8 трудівничок.
                                                Скільки ж їх, малята?
                                                Нумо рахувати.

15 бджілок збирали медок.
9 метеликів їли пилок.
Двоє джмелів рили нірки в землі,
Зможете всіх полічити чи ні?



                                                    20 бабок над водою
                                                    Весело кружляло.
                                                    8 сіло на латаття.
                                                   Скільки ще літало?
              
                             






ЗАГАДКИ

  Дерев’яне, а не полінце,
   шість дірочок має,
   весело співає.    (Сопілка)

   Рано на чотирьох,
   Удень на двох,
   А ввечері на трьох.   (Людина)

   Плету хлівець
   На четверо овець,
   А на п’яту окремо.   (Рукавиця)

  Два скельця,
  Три дужки –
  На ніс і на вушка.    (Окуляри)

  Полотно, а не доріжка,
  І біжить сороканіжка.    ( Поїзд )

  Під одною шапкою
  Чотири брати стоять.   (Стіл )

  Два брати у воду дивляться,
  Ніяк не зійдуться.    ( Берег )

  У двох матерів по п’ять синів,
  У всіх одне ім’я.   (Пальці)

 
  Кільця в ножицях стулились,
     Що за цифра утворилась?  (Вісім)

     Сім братів човном пливуть,
     Кожного ім’ям зовуть.   (Дні тижня)

    Один вхід, три виходи.   (Сорочка)

    Багато рук, а нога одна.  (Дерево)

   Ходить диво по рівнині,
   Дві гори несе на спині.   ( Верблюд )

  Сам чорний та не ворон.
  Є роги, та не бик.
  Шість ніг без копит.  ( Жук )
















РЕБУСИ

      1 иця
        пі 2 л
      3 буна

     5’ ниця
       ві 3 на
      ак 3 са

       лі 3’
         кіс .
      7    я

     3 тон
       3 кутник
        С 3 ж

     ш 3 х
       Па ‘3 ж
         40 а

    мі 100 к
      кі 100 чка
      100 рона

    100 ляр
       100 рож
      100 лиця

     ті 100
        мі 100
      ли 100 к

    мі 100 к
      і 100 рія
      Е 100 нія

    сви 100 к
     по 100 вий
      Пі 100 лет








ЗАДАЧІ
З ЛОГІЧНИМ НАВАНТАЖЕННЯМ

·      У тварини дві праві ноги, дві ліві ноги, дві попереду, дві – позаду. Скільки ніг у тварини?  (Чотири)

·      Назвіть п’ять днів підряд, не називаючи дні тижня, числа. 
               ( Позавчора, вчора, сьогодні, завтра,               
                 післязавтра)


·      Летіла зграя гусей, двоє попереду, одна позаду. Двоє позаду, одна попереду. Скільки було гусей?  (Троє)

·      О дванадцятій годині ночі іде дощ. Чи може бути сонячна погода через добу?  (Ні, тому що це буде ніч)

·      Коли козі виповниться шість років, що буде з нею?  (Піде сьомий)

·      Скільки кроків зробить горобець за сім років?  (Жодного, бо горобець не ходить, а стрибає)

·      У трьох братів по одній сестрі. Скільки всього дітей у сім’ї?  (Четверо)

·      В одній квартирі живуть дві матері, дві дочки і бабуся з внучкою, а всього їх троє. Як це може бути?  (Бабуся, мати, донька)

·      На озері плавало шість качок. Мисливець вистрелив і вбив одну. Скільки качок залишилось?  (Одна мертва, решта полетіли)

·      У кімнаті чотири кути. У кожному куті сиділа кішка. Навпроти кожної кішки – три кішки. Скільки кішок у кімнаті?  (Чотири)

·      Гуска має масу три кілограми. Якою буде її маса, якщо вона стане на одну ногу?  ( Три кілограми)

·      Жили два коти і один чоловік. Скільки було там ніг?  (Чотири)

·        Летіли горобці та всілися на стовпці. Якби сіли по одному, то залишився б без місця горобець, а якби – по два, то вільним був би стовпець. Скільки було горобців? Скільки – стовпців?                     
(Горобців – 4, стовпців -3)
           
       Є 2 бідони місткістю 2 і 7л. Як за їх допомогою                   набрати з річки 3л води?  ( Налити в 7-літровий бідон    спочатку 2л води, потім ще половину дволітрового)

·      На яке дерево сідає ворона під час зливи?  (На мокре)


·      У дитячому садку обідало 10 дітей. Няня принесла один десяток яблук. Чи вистачить кожній дитині по одному яблуку?
(Так)

·      Галинка, Маринка й Олеся прийшли на святковий ранок у сукнях різного кольору: жовтій, синій та рожевій. Галинка була не в жовтій. Маринка – не в жовтій і не в рожевій. У якій сукні була кожна дівчинка?  (Олеся – у жовтій, Маринка – у синій, Галинка – у рожевій)

·      На базар йдуть 12 жінок. Назустріч їм ідуть 4 чоловіки і 2  жінки. Скільки людей іде на базар?  (12)

·      Що важче – кілограм пір’я чи кілограм заліза?  (Однаково)

·      Трійка коней пробігла п’ять кілометрів. По скільки кілометрів пробіг кожен кінь?  (По п’ять кілометрів)

·      Миколка з’їв чотири сливи, а Настуся – шість. Скільки слив з’їла їхня бабуся?  (Жодної)


















Література

1.  Богданович М. В. Математичні джерельця. К.: Веселка, 1998.
2.  Богданович М., Царінна О. Математичні олімпіади в початкових класах. «Початкова школа». - !999. №2. – с. 27-29.
3.  Корчевська О. П. Цікава математика в 1 -2 класах.- Тернопіль: Астон, 2002.
4.  Митник О. Я. Логіка в іграх, задачах і прикладах. – К., 2004.
5.  Сухарева Л. С. Сучасний урок у початковій школі. Нестандартні уроки математики у 1-4 класах. Х.: Вид.група «Основа», 2005.











Нововведення для початкової школи: червону ручку заборонять, таблицю множення та техніку читання – скасують…
Із 1 вересня у молодшій школі навчатися буде легше. Так пообіцяли в Міністерстві освіти й науки. У початкових класах тепер не перевірятимуть читання на швидкість, на уроках фізкультури не буде нормативів і команд «рівняйсь-струнко» і не доведеться зубрити напам’ять таблиці множення і додавання, – аналізує нововведення«Gazeta».
4 cерпня на колегії у Міністерстві освіти й науки затвердили зміни до навчальних програм початкових класів. Кількість годин для певної теми тепер визначатиме учитель, залежно від рівня освіти дітей.
Учителям у молодшій школі заборонять використовувати червону ручку.
«Ідея полягає в тому, щоби дати дитині розкритися, а не зашорювати, не формувати її, як ту цеглину. Для цього потрібно дати вчителю більшу свободу в підходах, дати можливість більше вибирати» – сказав про реформу заступник міністра освіти Павло Хобзей.
МОН має підготувати нові вимоги до оцінювання учнів.
«Ці зміни міститимуть виконання завдань олівцем для молодших класів, учителі не писатимуть червоною ручкою, а система оцінювання молодших учнів враховуватиме вікові особливості дітей», – повідомляють у міністерстві.
«Для уроків української мови скасували такі складні для учнів теми, як «Умовне позначення слів», «Спосіб умовного позначення речень», «Складання речень за поданою графічною схемою». Акцент буде на розвитку усного мовлення».- розповів пан Хобзей.
Також змінили тематику слів, які вивчають у початкових класах. Словниковий перелік зробили сучаснішим. Замість слів – комбайнер, фартух, фанера, будуть слова – радісний, милосердний, співчуття.
У третьому класі дітей учитимуть писати есе, щоб уміли висловлювати свою думку. У старші класи перенесли текст-роздум, текст-міркування, текст-розповідь.
У нових програмах початкової школи не вимагатимуть вчити напам’ять таблиці додавання та віднімання в межах 10 та 20, таблиці множення та ділення.
Учителі зможуть самостійно збільшувати кількість годин на вивчення складних тем.
Одне з основних нововведень у літературі – не буде кількісного показника темпу читання. За словами розробників програми, акцент має бути на «розвитку якісного читання дітей». Тобто вчитель має розвивати не лише темп, а й спосіб читання, виразність, правильність, розуміння прочитаного.
З програми вилучили неактуальних радянських авторів і замінили на сучасних українських
На уроках літератури тепер оцінюватимуть не героя – позитивний чи негативний, а вчинки. Учнів стимулюватимуть висловлювати свої емоції від прочитаного, розвивати задоволення від читання, а не вимагати виконання інструкцій.
У першому класі буде менше письма і більше усної іноземної мови.
«Ми відтягнули письмо на дальший термін, зате буде розвиток мовлення, додали сучасні теми для обговорення», – продовжує заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей.
Із музики вилучили пісні «Вниз по матушке, по Волге», «Священная война», додали сучасних авторів, збільшили час на рухову активність і творчість.
Із уроків фізкультури прибрали «психологічно шкідливі ігри», скасували муштру «рівняйсь-струнко» і нормативи. На уроках буде більше сучасних активних ігор на співпрацю і взаємодопомогу.
За словами Хобзея, із програми зняли дублювання тем із таких предметів, як «Основи здоров’я», «Я і Україна» та «Природознавство».
Нову програму для початкової школи презентуватимуть на засіданні Уряду 18 серпня




Реферат на тему


 «Удосконалення читання вголос»

Удосконалення читання вголос
  Для розвитку навички читання вголос передусім треба пам’ятати про комунікативну природу цього виду мовленнєвої діяльності і культивувати читання дітей перед зацікавленою аудиторією. Та необхідно також застосовувати вправи на вдосконалення навички. Особливо необхідно розвивати вміння блискавично зчитувати слова та групи слів. Бажано якомога частіше застосовувати картки - блискавки зі словами, сполученнями слів з тексту. Який опрацьовується на уроці.
   Неабияке значення для читання вголос має поле читання. Його обсяг помітно впливає на якість читання. Коли читач вимовляє одне слово. То він дивиться вже на наступне. І чим далі забігає око, тим краще встигає читач осмислити текст і надати йому відповідного звучання.
    Коли дитина починає вчитись  читати, у неї ще немає відстані між тим словом, яке бачать очі, і тим, яке вже вимовляється. І усвідомлення прочитаного теж збігається в часі з цими двома процесами. Та поступово очі починають звично випереджати промовляння, й незмірно швидко працює думка. Це є основою осмисленого, інтонаційно правильного читання вголос.
     Не можна просто примушувати учнів збільшувати поле читання, а слід їх зацікавити. Корисно пропонувати школярам завдання, що більше нагадують гру, але переслідують дидактичну мету. Наприклад: учень читає вголос простий, не знайомий йому текст. Раптом учитель дає команду заплющити очі. Учень із заплющеними очима проговорює ті слова, які він устиг побачити на той момент, коли пролунала команда. Кількість цих слів і покаже, як далеко очі випереджають  промовляння. Інший варіант такого завдання: учитель стоїть поруч з учнем, який читає, і, не попередивши його, затуляє карткою текст. Учень дочитує те, що встиг побачити.
     Відомо. Що досвідчений читач робить невелику паузу на початку речення, щоб зорієнтуватись у його змістові. Цей прийом можна запропонувати дітям. Він сприятиме розвиткові вміння переглядати матеріал і відповідально ставитись до усвідомлення змісту того, що читається вголос.
  «Читання і письмо – це два найнеобхідніших школяреві інструменти учіння і водночас два віконечка у навколишній світ. Без учіння швидко і свідомо читати, швидко і напівавтоматично писати дитина залишається ніби сліпою…» Василь Олександрович Сухомлинський розглядав опанування навичками швидкого і свідомого читання як найважливіший інструмент у оволодінні знаннями не тільки в школою, а й у процесі самоосвіти, як умову для формування інтересу і бажання до знань, як передумову багатого духовного життя школяра і як засіб розвитку його мислення.
    Навчання читання завжди було однією із основних проблем початкового навчання. Якщо у початковій школі не сформувались міцні уміння і навички швидкого і свідомого читання, то надалі буде важко їх виробити. Він вважав підготовленим до навчання в середніх і старших класах лише того, хто, читаючи, зосереджує розумові зусилля не на процесі читання, а на змісті матеріалу.
    Щоб виробити достатній рівень темпу читання, а також усвідомлення учнями прочитаного, потрібно, насамперед, використовувати систему ігрових форм навчання першокласників. Яка спонукає дитину більше і частіше читати на уроках і поза ними. Такі ігрові форми спрямовані на розвиток у дітей оперативної пам’яті, периферичного зору, на вдосконалення здатності вгадувати слова, наступні літери, на встановлення взаємозв♥9язку між словами, реченнями і з’ясування значення незнайомих слів та виразів, на сприйняття різних відтінків, значень слів, синтаксичних конструкцій, на розуміння головної думки, на усвідомлення фактів навколишньої дійсності крізь призму прочитаного.
    Під час навчання читання у ігровій формі доречно використовувати тексти оповідань В. О. Сухомлинського.
    Василь Олександрович вважав, що вчителі мають перейматися тим, щоб загальний розвиток дітей був на високому рівні. Але насамперед вони мають навчити дитину читати. Уміння читати треба довести до автоматизму, Щоб сприймання зором, очима і свідомістю, випереджало вимовляння вголос. Чим значніше це випереджання. Тим тоншою буде здатність думати під час читання – а це надзвичайно важлива умова успішного навчання й розумового розвитку взагалі.
    Отже. Уміння читати повинно стати автоматичною навичкою, за якої сили учня були б спрямовані не на виконання самої дії, а на глибоке осмислення змісту прочитаного. Тому необхідно забезпечити чітке керівництво формуванням такої навички читання.  Виокремлюють два етапи навчання читання . на першому учень розбирає слово, сприймаючи букви, склади. Слова. Цей процес протікає повільно. Важливо проговорювати склад, слова вголос. У процесі читання беруть участь слухові, зорові і рухові аналізатори. Вправляння слід проводити не тільки на незнайомих текстах, а і на знайомих. На цьому етапі учень повинен сприймати слово як єдине ціле. Дітей, які не оволоділи безпомилковим сприйманням слова, слід продовжувати вчити читати повільно, по складах.
    Формуванню у  дітей уявлення про слово, склад, звук, що позначається на письмі буквою, а також навчанню читати по складах і цілими словами, сприяють такі ігрові форми:
                                                Ніч.  Відлуння.  Доповни речення.  Слово заблукало.
     На другому етапі читання діти вчилися сприймати групи слів, цілі фрази. Це й є швидке читання. Наша мета навчити учня читати 150-160 слів за хвилину. На цьому етапі потрібно вчити дітей розширювати поле читання, спочатку на кілька слів, а потім і на ціле речення. Той, хто навчився бачити речення, оволодіває надзвичайно цінною здатністю – думати у процесі читання.  Основою успішного запам’ятовування при швидкому читанні є те, що читаючи швидко, учень відсіює другорядне, запам’ятовує головне, важливе. Оволодівши таким умінням, учні здатні помічати під час читання незрозуміле.
    Закріпленню навичок читання учнів сприяють також різноманітні ігрові форми. Це, зокрема:
            Цікаві тексти ( Знайти помилки у реченнях)
            Таким чином, до найважливіших умінь, якими треба оволодіти учневі у початковій школі відносимо уміння вільно, виразно, свідомо читати. Цим умінням учень має оволодіти наприкінці першого півріччя третього року навчання, щоб потім про техніку читання , уміння читати не виникало мови. Не біда, якщо хтось читає швидко, а хтось – повільно, що діти, читаючи, гудуть, як бджоли.
    Отже, хоча читання вголос має багато переваг. Все ж потрібно паралельно розвивати в учнів читання мовчки. Але поспішати переводити їх на мовчазне читання не слід. Хоча поступово збільшувати кількість матеріалу для перечитування мовчки.
     Учитель пропонує дітям прочитати казку «Троянда й сонце», приклавши палець лівої руки до щільно стиснутих губ під час мовчазного читання. Завдяки цьому діти перестають активно ворушити губами і читають мовчки.
     Після читання вчитель вибірково перевіряє засвоєння змісту прочитаного учнями.
     На етапі формування навичок читання не варто захоплюватися колективними формами роботи, оскільки індивідуальна робота над текстом полягає в тому, що він вправляє органи артикуляції. Під час мовчазного читання учитель має уважно спостерігати, як працює кожен учень, вчити працювати самостійно.
    У виробленні техніки читання варто цінувати такі види діяльності: складання творів-мініатюр, малювання, праця, ігри. І все це сприятиме досягненню однієї мети – виховання у дітей чуття слова. Якщо учень, читаючи. Запам’ятовує слово, не вдумуючись у його зміст, він не може його глибоко сприйняти. При розкритті значення слова доносити до свідомості дітей найтонший його зміст, щоб воно стало засобом розвитку думки.
     Турбуючись про свідоме читання шляхом цілеспрямованої роботи над словом, ми одночасно досягаємо іншої мети – виразності читання. Робота над виразністю читання як результатом свідомості у практиці не зводиться до демонстрації, «як читати», «як ставити наголос» тощо, бо такий підхід приводить дітей тільки до повторення , а не до оволодіння відповідним умінням. Ця робота також спрямована на збагачення і розширення життєвого досвіду дітей шляхом екскурсій, спостережень, праці. Завдяки накопиченим враженням, читаючи, діти можуть уявляти картини навколишнього життя, проводити смисловий аналіз і на цій основі читати виразно.
     Отже, виразне читання і висловлювання виявляють ступінь розуміння того, що учень читає чи розповідає. Тому виразність як якість мовлення і читання тісно пов’язана з мисленням. Взагалі, компоненти навички якісного читання – швидкість, правильність, усвідомлення прочитаного, виразність – нероздільні, взаємопов’язані, взаємозумовлені.

Немає коментарів:

Дописати коментар